6 tips voor een stressloze verhuizing

verhuizen

Verhuiswagen besteld? Vrienden opgetrommeld? Energiemaatschappij verwittigd? Verhuizen is vaak een gedoe, maar met onze tips doe je het helemaal stressloos. Beloofd!

1. Man with a plan

Een stressvrije verhuis start bij een strak plan. Dat ligt natuurlijk voor de hand, maar je zal de eerste niet zijn die de verhuislift vergeet te bestellen. Het is niet raar dat je in de drukke verhuisperiode door de bomen het bos niet meer ziet. Stel jezelf daarom om te beginnen deze vraag: wil je zelf verhuizen of schakel je een verhuisfirma in? Als je zelf verhuist, welke vrienden vraag je dan om te helpen? Je schakelt mensen best een paar weken op voorhand in en spreek écht af met hen. Een vaag ‘zie maar of je kan die dag’ kan wel eens tot gevolg hebben dat je er helemaal alleen voor staat op de grote dag.

2. Bepalen wie doet wat

Is je mama een inpak-pro, je beste vriendin met de boor in de hand geboren en je lief een organisatorisch talent? Gebruik die talenten. Om stressvrij te verhuizen moet je schaamteloos delegeren en hulp vragen. Je omgeving gaat het net fijn vinden dat ze de vrijgemaakte tijd echt nuttig kunnen gebruiken. Geef iedere helper zijn eigen verantwoordelijkheid. Zo kan iedereen snel en efficiënt werken. Zorg er wel voor dat alles klaarstaat wanneer de hulptroepen arriveren: niks zo lastig als een verhuizer die bij elk potje dat hij/zij vastneemt twijfelt of het mee verhuist, naar de kringwinkel gaat, of de vuilbak in moet. Vergeet je helpers achteraf niet te bedanken met een kaartje, een bos bloemen of een etentje.

3. On a budget

Na de aankoop van je huis, een hele verbouwing, de huurwaarborg of honderd liter verf vergeten de meesten dat de verhuis zelf ook nog wel een flinke duit kan kosten. Die kosten zullen zeker meespelen in het bepalen van je verhuiskeuzes: de verhuisfirma, het verhuizen van een speciaal item (die piano! Je glazen tafel!), verhuisdozen, babysit, verhuislift, verzekering, lunch en diner voor de helpers. Je bent al snel een paar honderd euro kwijt.’

4. Organiseer je papierwerk

Een verhuis is het uitgelezen moment om administratief orde op zaken te stellen en met een schone lei te beginnen. Koop mappen, felgekleurde kaftjes, kleefbriefjes en organiseer al je rekeningen, bonnetjes, facturen en belastingsbrieven. Bewaar alle documenten van de verhuis in één map, zodat je snel de juiste informatie kan terugvinden tijdens de verhuis.

5. Het kritische oog

Neem pen en papier en een goede vriendin in de arm en bekijk je hele huis in detail. Speur alle hoeken en kantjes af voor fouten. Ontbreekt er hier of daar nog een plint? Heb je een stopcontact dat het niet doet? Of een schakelaar zonder functie? Dat soort foutjes merk je zelf na een tijdje niet meer op. Daarom is het een goed idee om alles net voordat je je intrek neemt kritisch te bekijken en achteraf zo snel mogelijk in orde te brengen. Zo begin je écht met een schone lei.

6. Je bent verhuisd? En nu?

Pak zo snel mogelijk uit. Begin bij de meubels. Zorg dat je eerst grote stuks gemonteerd hebt en een plaats geeft. Ga daarna verder met de keuken en badkamer. Die ruimtes heb je het snelst nodig. Maak je dozen zo snel mogelijk leeg. Bijna iedereen heeft een jaar later nog een aantal dozen in de kast staan.

 

Geen enkel klusblog meer missen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en je bent de eerste die op de hoogte wordt gesteld!

Deel deze post met je klusvrienden

Eén reactie

  1. Mijn vriend en ik hebben eindelijk een huis kunnen kopen, dus ik ga binnenkort verhuizen vanuit mijn huurappartement. Doordat we nog niet samenwoonden hebben we veel dubbele meubels die we in een opslag willen zetten. Wat een slimme tip om veel mensen in te zetten tijdens de verhuizing. Misschien kunnen sommige helpers de opslag op orde brengen en anderen helpen in het nieuwe huis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *